keskiviikko 26. helmikuuta 2014

150 kierroksen pikatupsu pipoon

Tuli akuutti tarve saada pipoon tupsu. 

Samalla tuli tehtyä tällainen pika-tutoriaali Tee-Se-Itse tupsuille, joihin löytyy tarvikkeet jokaiselta kotoa. Tässä ei nyt tarvitse leikellä pahvikiekkoja tai ostaa tupsukiekkoa kaupasta. 

Olen nähnyt näitä tehtävän myös esimerkiksi haarukan avulla, joten alkuperäinen idea ei ole oma. Puuhaarukka oli tähän tarkoitukseen sopivan kokoinen.

 Ja tässä ohje lyhykäisyydessään:


Tykötarpeina puuhaarukka, sakset ja lankaa.


Kieritä lankaa puuhaarukan ympäri sen mukaan kuinka tiiviin tupsun tarvitset. Omiin pipotupsuihin tuli 150-200 kierrosta.


Sido lanka puuhaarukan piikkien välistä ja kiristä vielä kun vedät puuhaarukan pois.


Leikkaa langat auki ja tasoittele palloa saksilla tarpeen mukaan.


Tadaa!

18 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Ole hyvä! Näitä tupsuja tekee tositosi nopsaan, vaarana tupsuräjähdys kotosalla. :D

      Poista
  2. Ei vitsi, aika näppärä, menee heti kokeiluun! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus aina toimii kun menee siitä mistä aita on matalin. :)

      Poista
  3. Loistavaa! Kiitos tästä :) nimim aina ihmettelen miten se taas tehtiinkään ;)

    VastaaPoista
  4. Hei täähän voittaa jopa tupsukoneen kätevyydellään tai ainakin näyttäis siltä. Pitääpi joskus testata :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen haikaillut sen tupsukoneen perään, mutta taitaa tuo jäädä kauppaan kun näinkin pärjää. :)

      Poista
  5. Oho! Nyt lentää pahvirenkulat romukoppaan. Kiitos ohjeesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä. :) Kiva että ohjeesta on iloa muillekin.

      Poista
  6. Minä se aina teen perinteisesti pahvikiekon avulla ja sen olen esikoisellekin opettanut. Täytyypä kokeilla näin ensi kerralla, kun tupsua tarvitaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on ollut meidän tyttöjen lempparipuuhaa viimepäivinä. Tupsuja on nyt.. aika monta.. :)

      Poista
  7. Mä oon kokeillut tätä tapaa haarukalla, kun sen jostain löysin. Vaan en meinannut millään saada kiristettyä tarpeeksi, jotta ois kasassa pysynyt.. Täytynee kokeilla uudelleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen kiristänyt palleroita sormenpäät valkoisina, sen jälkeen painanut varpaalla että saan umpparin tiukalle. :D Hölmön näköinen tekniikka mutta hyvin on pysyneet kasassa! :D

      Poista
    2. Ahaa.. Täytynee siis käyttää raaempaa voimaa ens kerralla ;) Tai pistää mies asialle! Ja samalla toki varoa, että lanka ei katkea..

      Poista
    3. Itse katkoin lankoja kunnes tajusin laittaa useamman langan nippuun ja sitoa niillä. Puuvillalanka toimisi varmaan ihan hyvin myös. :)

      Poista